Rola narracji storytellingowej w reklamie

O marketingu narracyjnym zrobiło się głośno już jakiś czas temu, kiedy odkryto, jak wielką wartość dla reklamy mają zawarte w niej opowieści. Od tamtej pory producenci reklam wręcz ścigają się w pomysłach na to, jak zrobić jeszcze lepsze i bardziej zapadające w pamięć reklamy. Prawdziwymi mistrzami w marketingu narracyjnym są koreańscy producenci, którzy z kolei wykorzystują tę technikę na robienie rewelacyjnych kampanii społecznych, które utrwalają pewne wzorce zachowania. Jaka jest rola storytellingu w reklamie? Czy naprawdę to taka „nowoczesna” technika?

Nasze życie składa się z opowieści

Prawdę mówiąc, odkrycie marketingu narracyjnego tak późno ma prawo dziwić, jeśli popatrzymy na niego z perspektywy tego, jak działa człowiek. W końcu opowiadanie o świecie i o spotykających nas wydarzeniach jest nieodłączną częścią naszego życia, od zarania dziejów. Zanim powstało słowo pisane legendy i opowieści były przekazywane ustnie z pokolenia na pokolenie – uczymy się o tym w szkole już w podstawówce. Później czeka nas cała historia literatury oraz … chociażby rodzinne spotkania przy stole czy codzienne rozmowy. W końcu oprócz przekazywania sobie informacji, rozmawiamy i opowiadamy sobie różne rzeczy z przeróżnych powodów – aby uczyć, przestrzegać przed czymś czy dostarczyć komuś rozrywki. Za tymi słowami idzie chęć przekazania emocji, zdobycia uwagi, zjednania sobie ludzi. A jeśli do słów dodamy obraz, sukces mamy w garści. Tak właśnie narodził się marketing narracyjny.

Angażowanie odbiorcy

Po tym dość podniosłym wstępie, pora na wyjaśnienie kwestii czym jest marketing narracyjny i jak się go robi. Najprościej rzecz ujmując, storrytelling w reklamie polega na wykorzystaniu zabiegów narracyjnych, które od lat znamy z literatury czy filmu. W kilku minutach reklamy tworzy się zamkniętą historię – z początkiem, rozwinięciem i zakończeniem – w której „przemyca się” reklamowany produkt. Chodzi o to, by odbiorca identyfikował dany produkt z konkretnym zachowaniem, twarzą czy popularnym motywem. Bardzo często w reklamach wykorzystuje się motywy z kultowych filmów albo gra się na utartych schematach czy stereotypach. Przykłady? Jak się reklamuje masło albo margarynę – najczęściej pokazuje się szczęśliwą rodzinę, mamę, tatę, dwoje dzieci oraz jakieś zwierzaki, podczas śniadania. Oczywiście uśmiechnięta mama robi kanapki swojej rodzinie, a szczęśliwy ojciec dogląda dzieci bawiących się ze zwierzęciem i przekomarzających się ze sobą. Dzięki temu koduje się w odbiorcy przekonanie, że kupno danego masła da nam szczęście porównywalne z atmosferą w reklamie.

Atrakcyjnie opowiadana historia

Reklamy bardzo działają też na zasadzie pokazanie historii „przed” oraz „po” użyciu danego produktu. Zauważmy, że obraz „przed” jest zwykle smutny, zaciemniony, a nawet rozmazany i wiąże się z cierpieniem, a obraz „po” kontrastuje z nim i kojarzy się z przyjemnością. I pomimo tego, że wydaje się nam, że to bardzo prostu mechanizm - to działa. Reklamując produkt opowiada się historię związaną ze znaczną poprawą jakości życia bohatera występującego w reklamie. Nawet jeśli chodzi o najmniejszą rzecz, ludzie bardzo chcą wierzyć w to, że takie zmiany są w zasięgu ich rąk. 

ul. Mobilna 5 25-415 Kraków

863-632-824

kontakt@atrestudio.pl