Podstawowe zagadnienia w fotografii reklamowej

Podstawowe zagadnienia w fotografii reklamowej

Rozwój technologiczny sprawił, że obrazy fotograficzne wypełniają naszą rzeczywistość. To najczęściej na podstawie zdjęcia decydujemy się na kupno danej sukienki, butów czy kanapy. I właśnie tym kuszeniem wzroku odbiorcy zajmuje się fotografia reklamowa. To ona sprawia, że pragniemy nabyć pewne produkty, których specyficzne ujęcie sprawia, że jedyne o czym myślimy to „ta rzecz”. Okazuje się, że nie trzeba wydać fortuny, żeby atrakcyjnie zareklamować swój towar. Oto kilka podstawowych zagadnień fotografii reklamowej, które pozwolą ci na przeprowadzenie własnej sesji.

Fotografia reklamowa różni się od produktowej tym, że nie tylko pokazuje w miarę obiektywnie produkt, ale przede wszystkim jej głównym zadaniem jest wzbudzić w odbiorcy pragnienie posiadania. Zdjęcie powinno więc jak najsugestywniej przekonywać i zachęcać do kupna towaru. Chodzi o to, aby przy jednoczesnym ukazaniu rzeczywistej rzeczy, wykreować jej wartość dodaną.

Przygotowanie
Najlepszym sposobem zareklamowania jakiegokolwiek produktu jest odwołanie się do naszej wyobraźni i emocji. Spójrz na dzisiejsze reklamy i zobaczysz o, co chodzi. Piwo kojarzy się z wolnością i wakacjami, dlatego najlepiej będzie przedstawić zroszoną butelkę trunku na gorącej, morskiej plaży. Słodycze to z kolei rozkoszna przyjemność, tak więc wystarczy jeśli na fotografii zaprezentujemy modelkę zajadającą się z ekstazą przepyszną babeczką. Chodzi o to, aby przed przeprowadzeniem sesji wiedzieć, jaka będzie sceneria i do jakich emocji będziesz chciał się odwołać. Wówczas każdy element scenografii, jak również światło i kolorystyka, będą musiały współgrać z tą ogólną koncepcją.

Emocje
W sytuacji, gdy chcemy uzyskać fotografie, których tematem przewodnim są emocje odgrywane przez modela bądź modelkę, nie możemy ograniczać się do dokumentowania wykonywanej przez nich czynności. Model i produkt to oczywiście główni bohaterowie, jednak niezwykle ważnym jest, aby kontrolować wszystko to, co dzieje się w kadrze. W fotografii reklamowej nie ma miejsca na przypadkowe przedmioty. Absolutnie każdy rekwizyt musi być podporządkowany głównemu motywowi. Czasem może on nie być powiązany bezpośrednio z produktem, ale może powiedzieć coś więcej o grupie docelowej, do jakiej towar jest kierowany. I tak np. dzieła sztuki będą wskazywały na klasę wyższą, pewien luksus oraz ekskluzywność produktu. Równie ważna jest płeć modela, ubiór, tło i wyraz twarzy. Reklama z mechanikiem popijającym piwo po pracy będzie skierowana wyłącznie do mężczyzn. Równie ważna jest relacja modela z pierwszym planem, kolorystyka oraz oświetlenie.

Wybór sprzętu
Oczywiście nie zawsze uda nam się wykonać dobrą fotografię reklamową w studio. Czasami niezbędne jest wyjście w plener lub skorzystanie z jakiegoś gotowego miejsca, jak biuro, kawiarnia czy fabryka. W takich sytuacjach z reguły wybór sprzętu fotograficznego jest warunkowany przez dostępną przestrzeń. Powinniśmy wziąć pod uwagę to, jakie światło jest na miejscu i zdecydować jakiego rodzaju lampy będziemy musieli zabrać. Rozstawienie całego sprzętu może być czasochłonne, ale przecież zależy nam na jak najlepszej fotografii. Wszystko zależy od efektu, jaki chcemy osiągnąć – czy zależy nam na szerokim polu widzenia, z jakiej odległości będziemy wykonywać zdjęcia. Kiedy dobrze określisz miejsce, w którym odbędzie się sesja możesz zdecydować jakiego rodzaju aparat wybierzesz.

ul. Mobilna 5 25-415 Kraków

800-300-400

kontakt@mojastrona.pl