Fotografia na planie filmowym - podstawowe zagadnienia

Fotografia na planie filmowym - podstawowe zagadnienia

Robienie zdjęć podczas kręcenia filmu może wydawać się odrobinę dziwne, przecież ewentualne fotografie można uzyskać robiąc zwyczajne stopklatki. Okazuje się jednak, że praca takiego fotografa wykracza poza zwykłe utrwalanie tej samej sceny, co kamera i jest o wiele bardziej wielowymiarowa, niż może się nam z początku wydawać. Jeśli ciekawi cię więc temat fotografii na planie filmowym, zapraszamy do lektury naszego artykułu.

Należy zacząć od zdefiniowania specyficznego zawodu fotosisty, czyli właśnie fotografa, pracującego na planie filmowym. Do jego głównych zadań należy uwiecznienie pracy całej ekipy oraz kulis produkcji. Przy okazji fotosista utrwala wybrane sceny, które są istotne dla filmu. Praca ta służyć ma przede wszystkim marketingowi. Materiał skompletowany przez fotosistę jest przekazywany do odpowiedniego działu PR, który wykorzystuje je do promocji filmu w postaci plakatów, bilbordów czy wzmianek w prasie. W ten sposób można łatwo zachęcić widza do przyjścia do kina.

Jak wygląda praca na planie?
Aby efekty pracy fotosisty były satysfakcjonujące, dobrze jeśli zna on dobrze scenariusz. Wówczas wie, które sceny i momenty są szczególnie istotne i warte sfotografowania. Chodzi między innymi o to, aby zebrać materiał zdjęciowy, będący w stanie przedstawić zarys fabularny. Równie istotne jest skupienie się na pierwszoplanowych bohaterach. Fotosista powinien potrafić wyłapać te momenty, gdy aktorzy prezentują typową dla postaci mimikę czy gesty. Pozwala to na stworzenie wyraźnych bohaterów już na poziomie materiału promocyjnego. Warto również utrwalać różnego rodzaju przełomowe zwroty akcji, które mogą być mocnym obrazem, sugestywnie wzbudzającym ciekawość w odbiorcy i tym samym, zachęcającym go do obejrzenia filmu w kinie. Fotosy, czyli zdjęcia z fabuły filmowej, muszą nawiązywać do wizji operatora filmowego. Chodzi tu o takie aspekty, jak tonacja barwna, światło i ogólny nastrój. Niestety, fotosy nie służą do wyrażenia własnej wizji artystycznej. Ich cel jest konkretny, mają oddawać klimat filmu i służyć do jego reklamy. Sama praca fotosisty powinna być praktycznie niezauważalna dla reszty ekipy. Idealną cechą profesjonalnego fotosisty będzie zatem umiejętność dyskretnego i szybkiego działania. Osoba wykonująca swój zawód nie może w jakikolwiek sposób wpływać na pracę aktorów, rozpraszać ich czy przeszkadzać kamerzystom. Należy zaznaczyć, że warunki fizyczne są tu niezwykle pomocne. Zdecydowanie łatwej być „niewidzialnym” jeśli jest się zwinnym i drobnej postury.

Czym są werki?
Poza fotosami, możemy również wyróżnić werki. Są to fotografie, które prezentują pracę ekipy filmowej na planie. Zdjęcia te mają udokumentować kulisy produkcji filmowej. Tej sytuacji fotograf nie jest już ograniczony wizją operatora i może uruchomić wodze fantazji. Co więcej, nie ma wymagania, aby materiał był spójny wizualnie, a zatem fotograf może używać bardzo wielu stylistyk. W tego rodzaju zdjęciach ważne jest, aby zaskakiwały odbiorcę. Chodzi o to, aby uchylić rąbka filmowej kuchni. Fotografie powinny zaspakajać tę ciekawość zajrzenia za drugą stronę obiektywu. Portrety i szersze kadry pokazujące kamerę, powinny przeplatać się ze zabawnymi zdjęciami, pokazującymi przyjemne aspekty pracy na planie. W końcu przecież praca fotosisty to sama frajda!

ul. Mobilna 5 25-415 Kraków

800-300-400

kontakt@mojastrona.pl