Z ostatniej chwili

Tablice interaktywne w szkole

Wkroczenie w nowoczesne technologie jest niezbędne, by iść z duchem czasu – jest to zwłaszcza istotne, kiedy mamy do czynienia z edukacją. Jeden ze znanych badaczy, Colin Rose, pochylił się nad stosowaniem interaktywnych tablic w trakcie pracy z dziećmi i młodzieżą, dowodząc iż metoda ta przynosiła pozytywne rezultaty. Jeśli chodzi o kręgi polskie, to od roku 2011 zaczęto pracę nad projektem Eduscience (patrz www.eduscience.pl), gdzie zwracano uwagę na szkoły wyposażone w projektory z takowymi właśnie tablicami interaktywnymi. Warto pochylić się nad tym problemem.

W Wielkiej Brytanii, z tablic tych korzysta ponad 90% szkół podstawowych. W 2007 roku prowadzono badania, w których uczestniczyły takie znane osobistości, jak prof. Somekh, który wskazywał, że uczniowie, korzystający z takich urządzeń, są lepiej zdyscyplinowani do pracy. Rezultaty powyższego projektu zostały zamieszczone w zestawieniach, pochylających się nad problemami inwestycji władz w nowoczesne rozwiązania i komunikację w placówkach szkolno – wychowawczych. Okazuje się więc, że tablice interaktywne mogą być urządzeniami, które pozytywnie wpłyną na rozwój metodyk edukacyjnych. Szerokie zasługi w prowadzeniu badań powyższej dziedziny miał także prof. Rae Condie, który współpracował z Stanthclyde University Scotland. Uznał on, że to właśnie tablice interaktywne stanowiły prawdziwy rozwój i przełom w edukacji. To jednak nie koniec dowodów naukowych – powszechnie znany i szanowany organ badawczy, Brytyjska Agencja Komunikacji i Technologii (BECTA), skupiła się na prawie stu szkołach podstawowych i zwróciła uwagę, że nowoczesne tablice interaktywne podniosły znacznie wyniki uczniów w różnych przedmiotach, niezależnie od ich wieku. Sprawdzano, jak uczniowie radzą sobie z zapamiętywaniem informacji, które dyktuje im podstawa programowa danego przedmiotu. Dzieci od 5 do 7 lat o prawie pięć miesięcy szybciej zapoznawali się z zadaniami matematycznymi, niż uczniowie, którzy uczyli się w tradycyjny sposób. Lepsi uczniowie w grupie wiekowej od 7 do 11 lat, uczyli się ponad trzy miesiące szybciej, a uczniowie słabsi aż o ponad cztery miesiące. Śmiało można więc rzec, że tablice interaktywne mogą pomóc nadgonić miernym uczniom zaległości. Uczniowie ze wszystkich grup wiekowych potrafili znacznie lepiej przygotować prezentacje multimedialne, związane z tematami matematycznymi. Warto zwrócić uwagę, że zagadnienia, które postawiono przed uczniami z każdej grupy wiekowej były wyjątkowo skomplikowane – niejednokrotnie zdarzało się, że nie dawano im zadań najłatwiejszych, ale skupiali się na znacznie trudniejszych. Tablice interaktywne mogą więc znacząco wpłynąć na wyparcie klasycznych metod nauczania i zwiększenie ich efektywności.

Prace Smoekha wskazywał, że szczególnie pojętni okazywali się uczniowie, którzy pracowali z pomocą tablic interaktywnych przez okres około dwóch lat. Czas ten został uznany za pilotażowy i adaptacyjny, by zarówno kadra nauczycielska, jak i ich podopieczni zapoznali się z funkcjonowaniem rewolucyjnych urządzeń. Po dwóch latach, żadne funkcje nie powinny sprawiać kłopotów. Skupiając się na wynikach badań z 2004 roku uznano, że: „tablice interaktywne sprawiły, że nauka stała się bardziej wizualna, a lekcje interaktywne. Efektem tego było większe zaangażowanie ze strony uczniów oraz polepszenie się ich motywacji oraz koncentracji”. Wielka Brytania nie była jednak odosobniona w prowadzeniu badań z wykorzystaniem interaktywnych tablic – zmiany takie próbowały wprowadzić także inne kraje z różnym skutkiem, który wynika chociażby z oporu przed wprowadzaniem nowości wśród starszych przedstawicieli gron nauczycielskich.

Autorzy portalu

logo-footer

Nowe technologie interaktywne. Przykłady zastosowań, stoły interaktywne, podłogi interaktywne. Ciekawostki, informacje, wskazówki sprzętowe. Zapraszamy!

Ekrany dotykowe

Często czytane

Tablice interaktywne w szkole
Wyjątkowe stanowiska targowe
Poruszenie w event marketingu

Nowoczesna technologia (interaktywny stół) na miejsce ulotek
Czy interaktywny stół nie jest zbędnym gadżetem?
Jak działanią podłogi iFloor oraz ściany iWall?
© Copyright atrestudio.pl All Rights Reserved.